Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Selasa, 13 September 2011

Di Minggu Terakhir


Suasana sempena majlis makan belanja perkahwinan adik perempuan saya yang ketiga...keenam daripada 10. Gambar lain tak jelas. Anda ingin tahu? Suaminya adalah warganegara Pakistan. Huh!!... Suatu masa dulu saya menentang habis-habisan namun akhirnya saya juga yang mengalah. Saya juga pernah bertikam lidah melalui telefon dengan lelaki itu. Mungkin itulah jodohnya. Itu pilihannya risiko tanggung sendiri. Setakat ini, saya tengok ok saja. Atau mungkin sekadar nak ambil hati saya. Adik perempuan yang seorang begitu juga. Di awal perkahwinan lakinya kata 'saya akan beri kebahagiaan sama adik ko'.... What i see now ayam mati. Kalau ayah tak merayu dengan saya untuk durang tinggal sekali...mungkin bakal jadi pengemis. Itupun syarat saya tidak dapat dipenuhi. Dasar LELAKI..... Walaupun begitu, harapan saya agar mereka keluar dari zon selesa dan berdikari sendiri... MUNGKIN KEPERITAN HIDUP ITULAH ERTI BAHAGIA BAGI MEREKA.

Seingat saya inilah raya pertama yang mengeluarkan bajet besar. Dan telah berjaya membantutkan my important plan.

Seingat saya inilah raya paling teruk kerana saya hanya pergi beraya sebuah rumah saja.
Inilah percutian yang paling memenatkan. Saya terpaksa membantu mama membuat persediaan majlis makan belanja adik. Tak tidur 2 hari 1 malam. Fuh!!!.... OH MY GOD!!... Terima kasih kepada yang datang membantu. Majlis bermula dari 2 petang - 6 petang tetapi sehingga jam 9 malam masih ada tetamu. Karoke pula dari pukul 2 petang sampai 12 tengah malam.

Ramai juga pakistan yang telah berjaya berkahwin dengan warga tempatan. Ada yang datang dari Tenom. Kelompok mereka sempat persembahkan tarian ala-ala bollywood. Riuh-rendah. Budak-budak paling suka. Kalau bukan kerana dipanggil untuk sesi bacaan doa mungkin durang inda berenti sumayau. Dan kalau sa inda kotutok and tired saya pasti join durang karoke. But it's ok. Before that saya suda karoke selama 5 jam.

Setiap kali balik bercuti saya pasti bertekak with my father. Saya boleh mengalah dengan siapapun but tidak sekali dengannya. Jangan cabar saya. Saya tidak takut kehilangan.


Tiba-tiba pula adik sentap dengan saya. Salah faham. Sekian lama tak menumbuk kali ni tertumbuk. Tapi bersalam semula.


Bercuti di kampung telefon tak terjaga. Pagi hingga petang simpan dalam almari. Pertanyaan kawan ofis ada yang tidak berjawab. Maaf kawan-kawan jika itu telah menyusahkan kalian. Next week kita jumpa. Yang pasti oleh-oleh memang tiada. Maaf dipinta.

Pagi ni, sepatutnya saya turun pekan tapi tak jadi. Darjah kemalasan melebihi 360 ℃. Mungkin juga kerana puasa. Cuaca di sini teramat panas dan teramat sejuk. Pukul 11-5 petang panas melulu. Selepas tu cuaca sejuk tahap gaban. Isi badan menggigil-gigil. Setiap hari macam nak demam. Balik putrajaya nanti confirm demam. Cuaca panas sepanjang hari.

Memgantuk pula rasanya.


Benci bila terfikir ini minggu terakhir bercuti di kampung. Hati ini belum puas lagi. My daddy said want to have BBQ...but i have no budget right now. Nanti tak balik Putrajaya.


Hari ini hari pertama peperiksaan UPSR adik bongsu. Semoga dia dapat menjawab dengan baik sehingga di hari akhir peperiksaan. Insya-Allah.

Ramai orang kata saya sudah kurus. Kurus dari raya tahun lalu. Ye ke? Pandangan mereka bermasalah?...apa-apapun saya gembira dengan kata-kata itu.

Ramai yang tanya bila nak kahwin. Saya jawab belum dapat hidayah lagi. Ada yang kata 'ko terlalu memilih'... Macam-macam andaian mereka. Saya ketawa saja. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.... Saya terima apa saja takdir yang diciptakan untuk saya. Saya tidak berani merancang sesuatu yang saya belum ingini... Terima kasih kepada mereka yang ada rasa risau tentang itu untuk saya...

Tapak tangan kanan gatal. Nak dapat apa ni? Siapa sudi nak bagi.... Ok bye...sa mo buat bintanok kakaini nga ntah....

3 ulasan:

  1. kak jienah xde kelam kabut nak buat bayaran yg kak jienah punya huhu... paling xleh blah boss "kesanyangan" kak jienah suruh tini buat baucer kak jienah huhuhu...

    BalasPadam
  2. ade... ala ni keje boss "kesayangan" kak jienah tu la, pembahagian keje pon x betul... semua die je yg betul

    BalasPadam

ponsikou