Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Khamis, 4 Jun 2020

Menjual Agama

RASULLULAH PERINTAKAN PARA SAHBATNYA YG BERDAKWAH KEWILAYAH YG LAIN PERTAMA TAMA IALAH MENGAJAK MANUSIA KEPADA LAAILAHAILLAH, JIKA MEREKA BERSETUJUH MAKA PERINTAHKAN MEREKA MENDIRIKAN SOLAT DAN MENUNAIKAN ZAKAT..

Laailahaillah itu bukan bererti hanya mengajak manusia mengucap laailahaillah tetapi pertama tama ialah menyampaikan kpd manusia ilmu tentang Allah seperti yg telah rasulullah perturunkan. Jika mereka membantah ajak lah mereka untuk berbahas dgn cara yg baik iaitu dalam kontek ilmia bukan keegoaan. 

Setelah manusia itu memperlehatkan persetujuan mereka bahawa Allah itu memang ada dan menujukkan minat untk mengetahui lebih lanjut maka berbahslah pada mereka tentang tanda tanda kewujudan Allah dan tanda tanda maha kuasanya Allah swt keatas semesta alam serta adanya hari pembalasan iaitu hari akhirat. Setelah mereka benar benar telah memahami hakikat kewujudan dan kekuasaan Allah melalui tanda tanda itu barulah di ajak mereka untk bersyhadah dgn dua kalimah syhadah.

Setelah manusia itu bersyhdah dgn penuh keiklasan dihati maka peroses memurnikan ilmu tauhid mereka akan bermula, para daai wajib mempastikan ilmu tauhid di turunkan kpd mereka, jika para daai tiada kemampuan itu maka wajib para daai menghantar mereka kpd para guru guru yg alim dgn ilmu tauhid. Sebbp itu syriaat memberi tempoh bertenang untk para muallaf 3 tahun tidak d berati dgn hukum fardu ain, tempoh ini adalah untk mereka fokus menuntut dan menguasai ilmu tauhid. Mengapa ilmu tauhid, kerana ilmu tauhid itu ialah benihnya iman.

Setelah dipastikan ilmu tauhid itu telah mereka kuasai iaitu melalui ujian bertulis atau ujian soal jawab, maka mereka ini dilanjutkan lagi diturunkan kpd mereka tentang ilmu iman. Bermula syarat wajib iman, syarat sah dan batalnya iman, perkara perkara yg boleh merosakan iman dan cara cara meningkatkan serta menguatkan iman. Semua itu wajib d pastikan mereka menguasainya dalam tempoh 3 tahun.

Setelah dipastikan mereka telah menguasai ilmu tauhid dan ilmu iman melalui ujian ujian yg d lakukan maka barulah mereka ini sudah keluar dari status mualaf dan sudah naik kestatus mukalaf iaitu wajib keatas mereka kpd perkara perkara yg fardukan Allah swt. Waktu ini bermulalah mereka diajar tentang ilmu islam, bermulah yg asas dahulu ialitu yg menyangkut 5 rukun islam, bermula membahskan syrat sah dan batalnya islam. 

Setelah dikuasai ilmu yg bersangkutan dgn 5 rukun islam itu maka peritahkan mereka mendirikan solat dan mengeluarkan zakat bagi mereka yg berharta. Peroses penurunan ilmu fardu ain wajib di teruskan iaitu ilmu taswuf, ini untk mempastikan pahalah amal ibadah mereka tidak terbatal kerana sifat sifat mazmumah mereka. Mereka wajib kenal sekurang kurangnya sepuluh sifat mahmudah dan sepuluh sifat mazmumah dan cara cara membung sifat mazmumah dan cara cara memiliki sifat mahmudah.

Inilah lebih kurang tertib yg perlu di ikuti untuk melahirkan muslim yg mukmin. Tanpa melalui tertib ini muslim yg mukmin tidak mungkin dapat d lahirkan, jika muslim yg mukmin pun x dapat dilahirkan janganlah bermimpi untk melahirkan muslim yg mutaqin apa lagi untk lahirnya mukmin yg muqrbin itu semua mimpi di siang hari. Melahirkan muslim yg mukmin ini sepatutnya tugas para alim ulama, tugas melahirkan muslim yg mutaqin dan muqrabin ialah tugas para alim ulam sufi. Sebbp itu rasul bersabda, ulama itu pewaris tugas para nabi. Ulama pada umatku setaraf dgn nabi bani israil.

Jadi umat rosak sebenarnya bukan kesalahan pada umat itu sendiri semata mata tetapi perlu dilehat juga sejauh mana para alim ulama yg Allah telah didik dan beri mereka ilmu itu menjalankan tugas medakwahi umat serta mendidik mereka untk menjadi muslim yg mukmin, mutaqin dam muqrabin. Sebbp itu ada pepata para ahli hukama, rosak nya ulamak membawa rosaknya umat, baik ulama maka baiklah umat. Ulama yg jahat itu lebi rasul takuti mudaratnya kpd umatnya dari pada dajal laknatullah. Siapa itu ulama yg jahat, seorang ulama itu di kira telah jatuh menjadi ulama yg jahat hanya jika hatinya suka dengan pujian orang keatas ilmu yg dia miliki. Betapalah ulama yg mencari makan, mencari pangkat dan mencari kekayaan dgn ilmu yg Allah beri, istilah yg tepat ulama yg menjual agama Allah.

#mohdabdullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ponsikou