Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Jumaat, 22 Februari 2013

Abu Sayyaf di Sabah

Sekarang ni tengah hangat diperkatakan...menjadi perhatian di facebook dan laman-laman muka buku elektronik yang lain....berlaku pencerobohan di Lahad Datu, Sabah. Sekatan jalan di bandar itu juga diperketatkan. Filipina nak tuntut kawasan tu. Hahahaaa..... perkara ni dah lama kan... tak selesai-selesai lagi. Takkan mereka nak mengalah dengan mudah kan?... Di saat kerajaan menunggu masa pembubaran parlimen PRU13, dengan macam-macam isu perkauman yang ditimbulkan tentunya mereka mengambil kesempatan disebalik keretakan ini. Politik!. Mereka sungguh bijak bukan? Saya tahu ramai rakyat Sabah yang risau sekarang ni. Apa tidak.... ada yang kata penceroboh tu telah berada di seluruh pelosok negeri. Risau kalau-kalau durang membunuh sembarangan. Tapi kan...ramai orang Sabah yang mahu negeri Sabah keluar dari Malaysia...jadi mengapa perlu takut?...dengan cara ini hasrat mereka mungkin akan tercapai. Bukan begitu? Ada yang kata 'bagi saja Lahad Datu tu sama durang'. Boleh saja ba kan? Orang Lahad Datu macam mana? Setuju kah?.. Tapi didakwa penceroboh tu adalah Abu Sayyaf (sayap apa pun aku tak tahu....hahahaa...). Kelompok ini amat merbahaya. Pemberontak Islam. Kalau kumpulan militan tu letupkan bom di merata tempat macam mana... kalau orang bukan islam yang mati saya tak kisah. Nak nak lagi orang bukan islam yang dipanggil 'pendakyah'...lagi bagus. Harap-harap penduduk yang terlibat dalam keadaan baik hendaknya. Saya juga sangat risau. Tapi kerisauan saya tiada maknanya. Saya cuma berharap kerajaan sekarang akan terus kekal selama-lamanya. Walaupun banyak kelemahan di sana sini tetapi sekurang-kurangnya agamaku ISLAM tetap terjaga. Bak kata ahli sufi "kalau kamu tidak mampu mengubah raja maka ubahlah dirimu sendiri"... Manusia bukannya sempurna. Undang-undang manusia juga tidak sempurna. Undang-undang agama adalah yang paling sempurna namun pelaksanaannya tetap tidak sempurna. Itu sebab Yang Esa ciptakan setiap manusia dengan kelebihan masing-masing untuk saling melengkapi antara satu sama lain. Saya terbaca post facebook seorang kawan, '....halau semua pendatang yang telah dapat ic kembali ke negara asal..." Saya fikir itu terlalu kejam. Durang datang sini sudah lama. Durang datang sini untuk mencari rezeki. Kebetulan durang dapat kerakyatan itu tandanya rezeki. Allah permudahkan rezeki mereka. Ramai yang menyalahkan Dr M. Mugkin dia ada motif sendiri. Tapi saya tidak fikir dia harus dipersalahkan sepenuhnya. Dia adalah insan perantaraan yang Allah hantar untuk mempermudah rezeki pendatang asing pada masa itu. Tidak dinafikan ada sesetengah mereka yang menyumbangkan masalah jenayah. Orang tempatan juga ramai yang melakukan jenayah. Seharusnya perkara yang difikirkan adalah pada hari ini dan akan datang. Yang sudah berlalu biarkan. Mengapa perlu diperdebatkan? Yang hairannya, semua orang dipersalahkan termasuk parti politik dari zaman USNO, PBS sehinggalah UMNO/BN. Semua parti politik tu pernah memerintah negeri Sabah. Jadinya adakah PKR/DAP mampu mengubah keadaan tersebut? Cara durang cakap tu macam begitu. Mampukah PKR/DAP membatalkan kerakyatan warga asing dan menghalau mereka kembali ke negara asal? Jika mampu SILA kan. Minta parti politik itu sediakan dan tulis surat perjanjian dan diletakkan di tempat awam untuk memudahkan pemantauan rakyat Sabah. Berani ke? Jangan hanya pandai mengkritik. Apa-apa pun saya fikir pihak kerajaan perlu memperketatkan syarat pemberian hak kerakyatan kepada warga asing. Seperti didakwa jumlah warga asing yang sedang memohon kerakyatan di Putrajaya terlalu ramai. Saya pasti yang memohon itu tentunya yang sudah cukup syarat. Tidak kurang juga yang sekadar mencuba nasib. Kata orang 'cuba saja...kalau ada rezeki dapatlah..kalau tak apa boleh buat. lain kali cuba lagi'...ayat tu biasa kita dengar. Apalagi musim menjelang pru ni...tentu saja ada pegawai yang menutup sebelah mata untuk meluluskan permohonan...bukan saja atas arahan orang atasan tapi sebab semua nak cepat. Kalau lambat nanti kena complain....masuk surat khabar...dengan orang-orang politik sekali diheret bersama. Perkara ni sudah menjadi kebiasaan. Setiap perkara mesti dikaitkan dengan ahli politik. Cakap pasal politik....saya amat berharap PAS akan keluar dari pakatan. Saya yakin parti tu boleh bergerak sendiri. Kalau PAS keluar pakatan dan sekiranya PAS ambil alih negeri Sabah pun saya tidak kisah. Saya akan undi untuk mereka. Yeahhhh......

mkbs - ini cuma pendapat saya. Lebih positif...bumi ini Allah punya. Allah cuma beri pinjam. Rezeki kongsi sama-sama. Kalau ada penceroboh kawasan tangani dengan berhemah. Jangan balas dengan kekerasan. Kalau perundingan tidak berjaya, bunuh dan hapuskan saja penceroboh itu. Sebaikmana pun kita, jangan biarkan parasit memusnahkan pelindungnya. Pelindung wajib memusnahkan parasit yang menyusahkan dan membinasakan agama, bangsa dan negara.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ponsikou