Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Ahad, 25 Ogos 2013

Lafazkan Kalimah Cinta

LAFAZKAN KALIMAH CINTA, novel hasil karangan Siti Rosmizah. Novel ini saya pinjam untuk adikku Haidaiyah. Dia peminat dan pembaca novel juga peminat sastera tapi bercita-cita untuk menjadi seorang ustazah dan designer. Dia kata best cerita novel ni. Kalau tak percaya bacalah. Stress aku dengar. Dia baca sekejap marah, sekejap ketawa, sekejap sebak....pernah menangis. Dalam hati saya poyo jer. Saya bukannya peminat novel terutamanya novel cinta - saya peminat novel thriller. Selepas tu adikku Asma sambung pula baca novel ni. Siuk-siuk saya tengok drama boleh dia ketawa dengan kuat sekali. Kadang-kadang kedengaran katanya sedihnya macam mo nangis. Geram aku tengok dua beradik tu. Kalau dengan Haidaiyah aku tak hairan peminat sastera. Asma peminat sains dan sejarah boleh terjebak sekali. Teringin nak baca tapi tiada kesempatan. Takkan bercuti di kampung nak habiskan masa baca novel pula. Tak berbaloi. Kelmarin terdetik hati ni nak baca buku ni. Al-maklumlah dah sampai Putrajaya dua hari rehat di rumah tak jalan ke mana-mana. Saya harus akui - cerita dalam novel ni memang sarat dengan kisah sedih, lucu, geram, marah dan cinta sayang. Awal-awal lagi saya dah menangis. Mentang-mentanglah sedih tinggalkan kampung belum hilang lagi - baca novel ni menangis sungguh. Tak dapat ditahan-tahan pula tu. Bukan sekali dua. Asal babak sedih mesti air mata mengalir. Semalam tidur pukul tiga pagi baca buku ni. Pertama kali saya tak tidur siang sabtu ahad semata-mata baca novel ni. Crazy!!.. Tengok cermin awal pagi mata dah bengkak dah. Panas siut!!.. .Saya paling benci kisah keretakkan kasih sayang keluarga. Saya cepat tersentuh dan mudah menangis. Kisah seorang anak yang menagih kasih daripada seorang bapa dan seorang suami. Walaupun pelbagai rintangan yang menghalang demi mencapai hasrat sanggup diredah walaupun begitu dibenci oleh ayah sendiri. Terpaksa menumpang kasih daripada bapa saudara dan orang gaji. Itupun nasib baik ada yang sudi menumpangkan kasih. Sakit hati bila bab ayah mencemuh anak yang tak berdosa. Tengah sebak tiba-tiba babak lucu muncul. Hahahaa..... Rasa sungguh bahagia saat Aqilah dan Ryan mula menerima satu sama lain. Bila bahagia, bahagia sangat. Bila bergaduh stress dibuatnya. Babak lucu paling banyak pada cerita orang gaji. Kak Kembong orang gaji yang hebat. Tengku Ryan Ameer, i love you..... Saya suka wataknya. Saya dapat membayangkan. Hahahaa....seperti kata Farhana kawan Aqilah, kalau Ryan masuk meminang aku untuk isteri yang ketiga pun belum tentu aku menolak. Hahahaaa.....gila. Kenapa ya sama ada dalam novel atau dalam drama watak perempuan yang gila-gila happy go lucky mesti kuat cemburu. Ye ke?.... Sama ada dalam novel atau drama mesti khawin sepupu. Ceh.....perlu ke?.... Boleh pula sepupu bersuka bercinta. Geli aku. Walaupun saya kasihan dengan Aqilah tapi kadang-kadang over. Over happy - over suka - over sayang - over cemburu. Tension. Kalau dalam real dah aku hempuk kepalanya. Hahahaaa..... Tapi hebatlah Shafiq tu. Suka dan cinta dalam diam. Walaupun tahu wanita itu bersikap kurang ajar suka berpoya-poya tapi cintanya tak pernah padam. Kalau dalam real ada orang macam Shafiq nak melamar saya, saya confirm terima dengan bahagia. Heheheee..... Pandang dengan mata hati bukan dengan mata kasar. Tiada yang sempurna katanya. Aduiii....terasa aku!.... Hidup kita tak selalunya malang dan tak selalunya bahagia. Walaupun mati itu pasti namun kita disaran untuk berusaha untuk menjaga dan merawat tubuh kita sebaik mungkin. Sungguhpun kita sudah peroleh kebahagiaan jangan terlalu yakin kita akan terus bahagia pada hari-hari seterusnya. Menyimpan harapan memang bagus namun mengharap yang terlalu tinggi akan meruntuhkan kepercayaan. Cuma saya belum pernah rasa lagi kawan duit. Masa kita ada duit datang berduyun masa kita nothing tiada seorang pun. Macam mana nak rasa saya memang tak berduit. Mana ada orang nak datang berkepit dengan perempuan kedekut. Hahaaaa..... Lagipun saya bukannya orang yang pandai memujuk bagi hadiah bagai. Nak hadiah beli sendiri!..... Simple jer.... Novel ini novel cinta kedua yang saya baca selepas Bicara Hati. Rugi tak baca. Namun novel Bicara Hati masih yang terbaik bagi saya. Perkataan 'CUN' dalam novel ni jadi ikutan adikku Haidaiyah. Disuruh buat kopi katanya 'orang cun macam saya mana pandang kopi...'. 'Orang cun macam saya mana ada lelaki yang tak pandang...' 'Orang cun macam saya mana cuci kain pakai tangan'... Kurang asam betul. Bikin panas!!.... Selain itu perkataan yang paling glamour adalah 'di mana-mana'. Bila ditanya, mana gunting?....dijawabnya, di mana-mana. Semua adikku di rumah jawab begitu. Mamaku pun stress macam aku. Sabar sajalah. Oklah. Esok dah kerja dah. Malas nak masuk office sebenarnya. Tiada mood mo buat kerja tapi kalau tidak kerja macam mana mo cari rezeki kan..... Haaaa.... Alangkah baiknya kalau saya duduk rumah setiap bulan ada orang bank in duit 10k. Ada ke?. Jangan angan-angan.....dalam mimpi pun tak wujud. Tiba-tiba teringat pula.... Aiyyooo.... Masa di kampung adik sepupuku kata "adik-adik ko sudah kawin ko bila lagi...". Saya ketawa saja. Keesokkan harinya, kakak mama pula kata, "si kb suda 2 anak ko bila lagi. Nanti anak dia suda besar anak ko masih merah...". Saya ketawa saja. Seminggu kemudian, entah tak kenal nama kata, "ko kakak sulung kan? Berapa suda anak ko?..." Saya tergamam tak tahu nak jawab. Aishhh....cun-cun aku ni dikata sudah kahwin. Ada orang tolong jawab, "dia belum kahwin lagi....adik dia yang suda kahwin...". "Sorry....sy ingat suda sebab adik suda...". Saya ketawa saja. Nasib baik dia minta maaf. Selepas itu masa saya tolong jaga anak adik saya yang masa tu berurusan dengan bank ada orang kata, "comelnya. Muka dia macam urang semenanjung. Anak ko?". Kurang ajar. Banyak tanya lagi tu. Sabar sajalah. Yang paling buat saya terkedu dua hari sebelum raya saya turun pekan beli barang saya terserempak dengan kawan lama. Masa tu saya tengah mencari sos tiram. Dia tegur saya dulu. Lepas berborak-borak dia tanya "ko balik seorang ka?". Saya blur sekejap. Saya jawab "balik seoranglah...jadi?". Saya tak faham maksud dia. Dia pun nampak blur juga. Katanya. "mana laki ko...". Mengucap saya. Dia macam tersentak. "ko belum kawin?...sorry...sorry...". Ammmaaaa..... Saya ketawa saja. Dalam hati dalam facebook jadi friend tapi tak tahu.... Lupa pula - dalam fb tak mention status. Hahahaaa..... Blur.... Masa balik kampung naik teksi dari airport ke stesen teksi pemandu tu kata "balik seorang ja. Husband mana?". Adoyyyaiii.... Tapi saya senyum saja tak kata apa-apa. "balik kampung masing-masing ka?". "ko tinggalkan laki ko di kl seorang-orang....". Setelah banyak tanya saya tak jawab dia kata "ka ko belum kawin....". Saya senyum saja sampai di stesen teksi. Sampai ke sudah saya tak jawab soalannya. Mesti dia stress kan.... Padan muka!. Banyak tanya. Orang penat. Hishhh...... Walaupun soalan-soalan kahwin ini amat merimaskan tapi bila masa berlalu dan teringat kembali ia melucukan. Tersenyum seorang diri. Kadang-kadang terfikir nak jawab "tunggu orang masuk meminang...". Tapi takut kalau betul-betul ada yang masuk meminang. Hahahaaa.....takut nak tukar status. Belum ada keyakinan ba. Lupakan semua itu. Forget it. Bagus tidur...... Byeee.... Assalamualaikum. Have a nice dream....sweet dream.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ponsikou