Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Isnin, 5 Ogos 2013

Genap 10 Tahun

Al-Hamdulillah...hari ni 05.08 genap 10 tahun saya berkhidmat di jabatan perkhidmatan awam Malaysia. Sepanjang 10 tahun berkhidmat bermacam-macam masalah yang dihadapi. Tiada perubahan besar yang berlaku. Diriku macam-macam itu saja. Tidak kurus tidak gumuk. Hahahaaa.... Perubahan dari segi kemudahan cuti, gaji etc.... Sikitk-sikit lah. Namun saya cukup bersyukur kerana pada tahun genapnya 10 tahun perkhidmatan saya telah berjaya lulus BITK dan saya juga telah berjaya menghadiri temu duga N27. Tapi masih belum berjaya untuk berpindah bertugas di negeri sendiri. Malas sudah mau fikir. Di saat saya selalu berharap keputusannya seringkali tidak menyebelahi....lalu saya memutuskan untuk berserah sahaja. Di mana-mana pun pasti boleh asalkan ada kemahuan dan iltizam. Somebody say 'kalau kamu kata asal dapat pindah balik negeri kamu boleh balik kampung setiap minggu - apabila kamu sudah dapat kamu pasti tak akan dapat buat begitu kerana ada halangan lain...'. Emm...bila difikir sedalam-dalamnya....ada betulnya. Banyak contoh yang saya lihat. Masing-masing ada masalah sendiri. Maka itu, niat kena betul. Bagaimana nak membetulkan niat?. Hanya Dia yang lebih mengetahui. Walaupun pernah membuang harapan, masih menyimpan secebis harapan. Walaupun selalu dikhianati, masih ingin dan mahu percaya. Terima seadanya. Terima kasih kepada semua rakan sekerja yang banyak membantu dan memberi tunjuk ajar. Tanpa anda saya tentu tak berada di sini. Hanya Allah yang mampu membalas jasa baik anda. Eeeemmmm....apakah reaksi anda...apa perasan dan keputusan anda..... Apabila kebencian yang disimpan dalam tempoh yang lama...kebencian yang disimpan demi rasa hormat....di saat anda berusaha untuk memaafkan perkara lama berulang lagi... Dan saat itu kebencian bertambah lagi. Lalu bilakah masanya untuk memberi kemaafan dan melupakan kebencian?. Sabar sajalah. Ya, saya sentiasa mahu bersabar. Insan yang penuh dengan kelemahan hanya mampu bersabar. Sabar adalah senjata yang paling ampuh. Hari demi hari saya berharap saya dapat menghadapi dan mengharungi semua cabaran kerjaya mahupun cabaran diri sendiri. Uuummmpppphhhh....setakat ini sahaja. Mengantuk sangat. Banyak perkara yang ingin diceritakan namun seringkali terbantut. Byeeee....sebelum raya saya akan singgah di sini lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ponsikou