Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Selasa, 19 April 2011

Bagaimana Untuk Tidak POKAI...




Berikut adalah 5 cara untuk mengelak dari pokai:
  • Berbincang dengan Seorang Professional.
    Cari Perancang Kewangan Berdaftar (RFP) yang boleh membantu anda melaksanakan rancangan kewangan yang komprehensif untuk anda. Akuilah, kebanyakan orang tidak tahu apa yang hendak dibuat bila berdepan dengan duit.

    Contohnya; Anda mempunyai RM100k, apa yang terbaik anda boleh buat dengan duit tersebut. Beli rumah? Melabur? Berbincanglah dengan ahli professional. Bahasa-bahasa pelaburan selalunya mengelirukan dan menakutkan.
  • Gunakan Wang Tunai Sahaja.
    Hah! Apa?!!! Terlalu ramai orang menjadi mangsa apabila mereka rasa mereka boleh guna kad kredit mereka kali ini sahaja dan bayar sebaik sahaja bil sampai. Belian tadi bertambah menjadi dua dan menjadi RM10 ribu dalam bentuk hutang Visa dan MasterCard. Jika anda rasa anda lebih bijak dari itu dan sebaliknya menggunakan kad debit, ia sebenarnya tidak berkesan juga. Anda akan terlebih guna juga nanti. Bajetkan keperluan anda untuk bulan tersebut dan gunakan wang tunai sahaja.

    Gunakan kaedah sampul untuk bajetkan belanja anda untuk bulan tersebut. Anda sediakan sahaja beberapa keping sampul surat. Anda tandakan sampul itu dengan perkara tertentu seperti sewa rumah, perbelanjaan dapur, belanja persekolahan anak dan sebagainya. Anda ambil wang anda di bank, dan masukkan ia ke dalam sampul tersebut mengikut peruntukan anda. Kaedah ini sebenarnya dapat mengelak diri anda daripada 'terbabas' daripada berbelanja lebih setiap bulan.
  • Potong Perbelanjaan Anda.
    Saya bukan menyuruh anda potong elektrik dan internet rumah anda dan makan mee segera setiap hari. Saya berbicara tentang menghadkan perkara seperti makan di luar, mengelak dari membeli snek dan makanan rapu semasa menonton tayangan gambar, mengurangkan langganan saluran tv berbayar anda dari 30 saluran kepada 15 saluran, dan secara umumnya berbelanja tanpa hemah.
  • Potong Wang Secara Automatik Ke Akaun Simpanan Dari Gaji Anda.
    Ini adalah antara perkara yang saya suka kerana kita tidak sedar sebenarnya kita sedang menyimpan. Saya, sebenarnya bukanlah penyimpan yang baik. Saya suka berbelanja. Sebaik sahaja anda tahu jumlah yang anda perlu gunakan setiap bulan, ambil sebahagian dari wang yang lebih tadi dan masukkan dalam akaun simpanan seperti ASB dan Tabung Haji. Juga masukkan sebahagian ke dalam akaun yang tidak mudah dicairkan seperti KWSP. Buat potongan terus dari gaji anda dengan jumlah ini.
  • Didik Diri Anda.
    Ramai dari mereka yang bergelut dengan bil-bil mereka adalah tidak berilmu dari kewangan. Mereka mungkin lari apabila orang berbincang tentang kewangan. Anda tidak boleh lagi berbuat demikian. Carilah buku tentang kewangan diri dan luangkan masa untuk membaca dan memahaminya. Anda sekurang-kurangnya perlu tahu asas-asasnya. Lebih banyak anda faham tentang duit, simpanan, pelaburan, belanjawan dan sebagainya, lebih tinggi kemungkinan anda mampu mengawal kewangan anda. Jika anda biarkan ia mengawal anda, anda akan sentiasa menjadi pokai.

Kesimpulannya, jika anda sekarang hidup luar dari kemampuan anda, anda mesti mengawal keadaan tersebut dengan segera. Ramai orang yang telah hilang segala-galanya hanya kerana mereka tidak mampu mengawalnya.
* terpulang kepada anda bagaimana nak mengawalnya. Namun harus diingat, pastikan ia berbaloi dan mampu membuatkan anda hidup gembira.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ponsikou