Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Isnin, 19 Disember 2011

Nak Sign Tak........


Basikal - cabutan bertuah kawan serumah. Menarik warnanya.

Tadi suasana dekat ofis riuh sekejap. Gara-gara dapat borang memilih SBPA. Masing-masing sibuk tangga gaji. Kefahaman masih samar-samar. Orang baru masuk kerja dengan yang masuk dua tahun kerja gaji jadi sama. Orang yang dah kerja sembilan tahun dengan yang kerja lapan tahun sama saja. Ramai juga yang tak puas hati tapi namapun pelarasan skim. Kawan saya dekat Kastam kata CUEPACS datang buat taklimat dan diminta jangan menandatangani borang SBPA sebelum perjumpaan dengan PM 22 haribulan ni. Maka ramailah yang menanggungkan pemilihan. Kadang-kadang saya bengang juga dengan Badan itu, macam-macam yang dimintanya. Tapi sebab merekalah yang memberi untung kepada orang macam saya yang hanya 'just follow'. Kalau berjaya untunglah kalau sebaliknya ok saja. Apapun, gaji adalah hak individu. Sesiapapun boleh persoalkannya. Perkara yang agak merisaukan, gaji golongan atasan yang naik melambung mungkin akan menyebabkan harga barang naik. Berita semalam, harga minyak mentah akan naik tahun depan. Seseorang kata harga rumah juga akan naik. Ye ke? Rumah bukan ikut harga pasaran ke? Kalau setakat kumpulan sokongan tak payahlah berangan lebih nak rumah banglo. Setakat makan gaji apa sangat. Lainlah kalau ada harta warisan. Saya lebih risau tentang SKT. Peratus kehilangan kerja terbuka luas. Orang yang ada PHD mungkin akan bermaharajalela. Jadi, mereka yang baik taat setia kena belajar berani melawan. Keluarkan tanduk dan ekor. Senjata api harus yang up to date. Hahaha....walauapapun, dasar yang dibuat oleh manusia akan berubah. Hari ni kita rasa kekurangan mungkin tiga tahun kemudian...siapa tahu. Tuhan maha menentukan. Entah-entah PRU13 pembangkang akan memerintah, semua elaun ditarik balik, pergerakan gaji tiga tahun sekali. Bagaimana? Fikirlah sendiri. Fikir untuk kebaikan diri sendiri.


Mkbs - bingit betul sy sama tu urang tua. Panat mo layan. Tidak abis-abis mo becakap. Kalau sy ada magic sy kasi bisu dia (hehe...).Sabar sajalah sy.

1 ulasan:

ponsikou