Halaman


"Sepahit MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sepayah MANAPUN KEHIDUPAN INI...Sesukar MANAPUN KEHIDUPAN INI...Seduka MANAPUN KEHIDUPAN INI...HADAPILAH DENGAN SENYUMAN"

Jumaat, 19 Jun 2009

Renungan Di Pagi Jumaat

HADIS AL-QUDSI
(Kelebihan Amalan-Amalan Untuk Mendekatkan Diri Kepada Allah SWT)

Yang bermaksud : Sesungguhnya Allah SWT telah berfirman : "Barangsiapa yang memusuhi wali (kekasih-Ku) maka Aku isytiharkan peperangan ke atasnya. Tidaklah seorang hamba-Ku mendekatkan dirinya dengan mengerjakan amalan-amalan fardu yang telah Aku wajibkan ke atasnya melainkan ianya adalah lebih Aku sukai dari yang selainnya, dan berterusanlah hamba-Ku mengerjakan amalan-amalan nawafil (sunat) sehinggalah Aku menyintainya, maka apabila Aku menyintainya Aku akan menjadi telinganya yang dengannya ia mendengar, penglihatannya yang dengannya ia melihat, tangannya yang dengannya ia menggenggam dan kakinya yang dengannya ia berjalan dan sekiranya ia meminta dari-Ku Aku akan menunaikan permintaannya itu dan sekiranya ia meminta perlindungan dari-Ku, Aku akan melindunginya"

-Hadis Riwayat Bukhari dari Abu Hurairah r.a-

Membaca al-Quran (Khatam dalam masa tujuh hari)

Malam Jumaat : Surah al-Baqarah - Surah al-Maidah
Malam Sabtu : Surah al-An'am - Surah Hud
Malam Ahad : Surah Yunus - Surah Maryam
Malam Isnin : Surah Taha - Surah al-Qasas
Malam Selasa : Surah al-Ankabut - Surah Sad
Malam Rabu : Surah Surah al-Tanzil - Surah al-Rahman
Malam Khamis : Menghabiskan surah-surah yang baki


Untuk bacaan setiap hari.

-Surah Yassin
-Surah al-Dukhan
-Surah al-Waqiah
-Surah al-Mulk


***pernah cuba untuk khatam dalam masa tujuh hari tapi selalu terbabas...***

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ponsikou